Listing 1 - 10 of 117 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek beantwoordt een moderne filosofe twintig vragen van kinderen. Vragen zoals 'Waarom post je online positieve foto's als je helemaal niet zo'n leuke avond hebt gehad?', 'Is mijn nationaliteit belangrijk?', 'Moet kunst mooi zijn?' en 'Wanneer ben ik mezelf?'. In haar antwoorden combineert Stine oude wijsheden met het leven van nu en soms stelt ze een vraag terug...
Choose an application
Choose an application
De Hulpwaaier Hoogbegaafdheid werd ontwikkeld als naslagwerk voor op school, in de begeleiding, maar ook thuis. In overzichtelijke secties komen onderwerpen aan de orde als kenmerken van hoogbegaafdheid, consequenties van hoogbegaafdheid in het algemeen, en specifiek voor de diverse schoolomgevingen (basis- en secundair), belonen en straffen, strategieën, overeenkomst en verschillen met ADHD en ASS en wat hoogbegaafdheid betekent op een volwassen leeftijd. Zoals in alle hulpwaaiers, worden ook nu weer tips en adviezen gegeven voor de praktijk en aanbevelingen om verder te lezen voor verdieping.
Choose an application
Hulpwaaier AD(H)D in de klas is ontworpen om leraren en andere professionals in zowel buitengewoon als regulier basis- en secundair onderwijs te voorzien van toegankelijke instrumenten om te werken met leerlingen met AD(H)D. In verschillende secties geeft de hulpwaaier informatie over AD(H)D in het algemeen en op school, een breed gamma aan strategieën voor aanpak in de klas, omgaan met schoolregels, contact met ouders, en specifieke tips per onderwijsniveau. Tot slot worden er ook nog aanbevelingen gedaan voor verdere lectuur.
Choose an application
De Hulpwaaier Dyscalculie is een handig naslagwerk voor scholen, professionals of voor gebruik thuis. In overzichtelijke secties worden onderwerpen als de signalering, werken naar een diagnose en adviezen na de diagnose op een rijtje gezet. Ook worden er tips en adviezen gegeven over effectieve hulpmiddelen in de klas, omgaan met combinaties met andere leerstoornissen, bruikbare apps en een uitgebreide literatuurlijst met aanvullende informatie.
Choose an application
Vele kinderen en jongeren kampen met onder andere angsten, eetstoornissen, hechtingsproblematiek, depressiviteit, of psychoses, wat zich uit in vermijdend of teruggetrokken gedrag, koppigheid, zelfverwonding of agressiviteit. Niet zelden is bij deze kinderen en jongeren sprake van een lage zelfwaardering en negatief zelfbeeld. Dit boek biedt kijk- en handelingswijzers voor ouders, hulpverleners en onderwijzers biedt waarmee ze signalen eerder kunnen opvangen, ze beter kunnen begrijpen en adequaat kunnen reageren. Volgende thema's komen aan bod: angst, depressiviteit, zelfbeschadiging, suïcidaliteit, hechtingsstoornissen, voedings- en eetstoornissen, schizofrenie en psychose, persoonlijkheidsstoornissen, ADHD, autisme spectrumstoornis. Bij elk thema komen verschillende leeftijdsgroepen aan bod: (jonge) kinderen, pubers, adolescenten.
Choose an application
Deze uitgave gaat in op het begeleiden van kinderen die hoogbegaafd zijn, maar kampen met faalangst. Er wordt uitgelegd wat hoogbegaafdheid en faalangst inhoudt, en hoe die faalangst ontstaat bij deze specifieke doelgroep. Daarna worden aanwijzingen gegeven hoe hiermee om te gaan in de thuis- en klassensituatie. In kaders worden praktijkvoorbeelden gegeven om de theorie bij te staan en achterin staat een literatuuropgave en een bronvermelding. Aanvullend op deze uitgave is een werkboek verschenen voor faalangstige hoogbegaafde kinderen van ca. 8 t/m 12 jaar.
Choose an application
Mijn Plakboek is een praktische methode voor kinderen en jongeren vanaf ongeveer 8 jaar tot ca. 16 jaar met een autisme spectrumstoornis. Het doel van de methode is dat het kind zichzelf aan anderen kan laten zien, zodat de omgeving meer begrip kan opbrengen en zich beter kan aanpassen. Mijn Plakboek is een losbladige werkmap met vier katernen, stickersets en twee A2-posters en een aparte toelichting voor de begeleider. In het eerste katern worden posters gemaakt over de sterke kanten en de lastige kanten van het kind. Door het plakken van stickers met cartoons en/of door het zelf tekenen en schrijven op de posters, laat het kind zien wat bij hem/haar hoort en kan er een helpend gesprek ontstaan, waarin zowel het kind als de omgeving nieuwe inzichten opdoet. Aan het eind van katern 1 wordt een grote Dit ben ik'-poster gemaakt waar het geheel wordt samengevat. In het tweede katern gaat het kind nadenken over wat hij/zij nodig heeft van andere mensen (ouders, leerkrachten en anderen), in een ruimte, met betrekking tot tijd en wat nodig is voor het uitvoeren van een taak. In het derde katern gaat het over het kind in relatie met anderen. Er wordt gewerkt met relatiecirkels, waarin het kind kan aangeven wie dichtbij staan en wie niet in de thuissituatie, op school of ergens anders. Per situatie wordt ook nagedacht over wat goed gaat en wat een mogelijk doel zou kunnen zijn. In het vierde katern gaat het kind een stappenplan maken voor een aantal zelf gekozen doelen, waarbij de sterke en lastige kanten van het kind, de benodigdheden en de relaties met mensen weer in kaart worden gebracht. Zo ptracht men via visualisaties het kind in staat te stellen zichzelf en anderen inzicht te geven in zijn/haar uniek zijn. De ervaring is dat kinderen daarmee gemotiveerd worden om iets te gaan aanpakken, dat voorheen niet mogelijk leek. Extra materiaal dat bij Mijn Plakboek hoort is gratis te downloaden via de website van de uitgever.
Choose an application
Onderzoek wijst uit dat betrokkenheid bij leerlingen afhankelijk is van de volgende vier vragen: Hoe voel ik me? (lichamelijk en mentaal); Heb ik interesse? (in welke mate geprikkeld door frequente vragen, kort en gestructureerd groepswerk); Is het belangrijk? (in welke mate worden leerlingen 'eigenaar' van het leerproces); Kan ik dit? (is er een veilige sfeer in de groep, persoonlijke feedback). Het e-book 'Hoe creëer ik meer betrokkenheid bij mijn leerlingen' geeft adviezen, voorbeelden, activiteiten die aansluiten bij deze vragen. Het boek bevat een aantal activiteiten uit 'Silly Sports & Goofy Games' en '5 minuten tussendoor', voorbeelden van klimaatbevorderende activiteiten uit de boeken van Spencer Kagan ('Bouwen aan Klasklimaat', 'Teambouwers'), de complete infokaart 'Denk-Twee-Doe-Mee' voor activiteiten in tweetallen en kleine groepen, hoofdstuk 1 van Marzano's 'Kunst & wetenschap van het lesgeven' over werken met doelen en hoofdstuk 7 van John Hattie's boek 'Leren zichtbaar maken' over feedback.
Choose an application
Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- dyslexie
Listing 1 - 10 of 117 | << page >> |
Sort by
|